آیا زهر زنبور می تواند به زیبایی پوست و مو کمک کند

 


زهر زنبور عسل اثرات خیره کننده ای برای پوست دارد. هرچند هنوز ابعاد گسترده ای از خواص زهر زنبور برای درمان مشکلات پوستی یا پیشگیری از این مشکلات در اختیار ما نیست؛ اما تحقیقات همه جانبه محققان و دانشمندان نشان می دهد که اخبار خوبی از کاربرد زهر در زیبایی انسان در راه است


زهر زنبور عسل و زیبایی! دو موضوع متناقض که برخی آن را شوخی خنده داری می دانند که آنقدرها ارزش توجه ندارد. با این حال محققان این طور فکر نمی کنند. در حال حاضر تحقیقات گسترده ای در لابراتورهای دنیا در حال پیگیری است تا اثرات زهر زنبور بر روی زیبایی هرچه بیشتر مشخص شود. هرچند امروزه چه در عمل های زیبایی و چه در تولید محصولات پوستی، از زهر زنبور عسل به صورت گسترده استفاده می شود.

درست است که نیش زنبور بر روی پوست ممکن است زیبایی شما را تهدید کند؛ اما زهر گرفته شده از نیش زنبور می تواند به برطرف کردن بسیاری از مشکلات پوستی کمک نماید. به همین خاطر است که بسیاری از افرادی که در معرض نیش زنبور قرار دارند، با برخی بیماری های پوستی خداحافظی می کنند. البته این به شرطی است که به زهر و نیش زنبور حساسیت نداشته باشند.

خوشبختانه امروزه با ابداع روش های استحصال زهر زنبور می توانیم به سادگی بدون نیش زدن زنبور، از زهر این حشره شگفت انگیز استفاده کنیم. همانطور که اشاره شد بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات زیبایی پوست و محصولات مراقبت از پوست از زهر زنبور برای تولیدات خود استفاده می کنند. به نظر می رسد استفاده از زهر در تولید محصولات زیبایی در آینده بیشتر هم خواهد شد.

؛؛  در این مطلب تلاش کرده ایم تا به صورت خلاصه به نکاتی پیرامون نقش زهر زنبور عسل در زیبایی انسان بپردازیم. به نظر می رسد کسب اطلاعات در این زمینه می تواند به ما کمک کند تا بیشتر به زهر زنبور عسل به عنوان یک ماده درمانی نگاه کنیم.

زهر زنبور، ناجی عمل های زیبایی
قبل از اینکه به خاصیت زهر زنبور برای سلامت پوست، برطرف شدن مشکلات پوستی و ... بپردازیم، بهتر است به یکی از مهمترین کاربردهای زهر زنبور در عصر حاضر اشاره کنیم. کاربردی که شاید اگر وجود نداشت، بسیاری از اقدامات و عمل های زیبایی قابلیت اجرا شدن نداشتند یا ریسک آن ها افزایش پیدا می کرد.

یکی از مهمترین روش ها برای زیباتر شدن، تزریق ماده ای به نام هیالورونیک اسید به زیر پوست است. تزریق ژل و بوتاکس و مواردی از این دست عموما با استفاده از این ماده انجام می شوند. طبیعی است که هر پزشک ماهری نیز در حین تزریق این مواد زیر پوست، نتواند نتیجه دلخواهی کسب کند. اما چاره چیست؟ اگر تزریق ژل به خوبی انجام نشد، چطور می توان آن را از بین برد؟

ماده ای در زهر زنبور عسل وجود دارد که به آن هیالورونیداز می گویند. این ماده خواص فراوانی را به خود اختصاص داده است و به همین علت کاربردهای زیادی از آن به ثبت رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد. هیالورونیداز حتی یک ماده ضد سرطانی است که می تواند باعث از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آن ها در هر قسمت از بدن شود. ویژگی مهم این ماده، خنثی کردن هیالورونیک اسید است. وقتی هیالورونیداز تزریق می شود، تمامی ژل های تزریق شده به زیر پوست برای برجسته کردن گونه یا... از بین می رود.

ویژگی مهم هیالورونیداز موجود در زهر زنبور عسل این است که این ماده نه تنها عوارض جانبی ندارد؛ بلکه ماده ای کاملا طبیعی و پرفایده است. به اعتقاد بسیاری از محققان تزریق زیرپوستی هیالورونیداز برای خنثی کردن هیالورونیک اسید کمک می کند تا عوارض جانبی مصرف برخی داروها نیز از بین برود. این یعنی زهر زنبور عسل یک منجی تمام عیار برای پوست و زیبایی انسان است.

زهر به درمان مشکلات پوستی کمک می کند
همانطور  که در ابتدای این متن نیز اشاره کردیم، زهر زنبور عسل می تواند به بسیاری از مشکلات پوستی رسیدگی کند. تحقیقات بالینی و اثبات نشده زیادی وجود دارد. از درمان آکنه و جوش صورت با زهر زنبور عسل گرفته تا جلوگیری از پیری زودرس. حتی برخی محققان ادعا می کنند که زهر می تواند از سرطان پوست نیز پیشگیری کند. در این میان برخی خواص زهر زنبور عسل برای پوست به اثبات رسیده است.

ملیتین که ماده اصلی زهر زنبور عسل را تشکیل می دهد، یک ماده ایمن کننده است. همین خاصیت ملیتین کافی است تا اثرات محافظت از پوست داشته باشد. ملیتین موجود در زهر زنبور کمک می کند تا بسیاری از مشکلات پوستی درمان شود.

یکی از مهمترین مشکلات پوستی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، اگزما پوستی است. تحقیقات اثبات شده در چندین کشور وجود دارد که نشان می دهد زهر زنبور می تواند اگزما پوستی را درمان کند. در یکی از این تحقیقات آماده است که ملیتین موجود در زهر زنبور عسل به «تنظیم تفکیک سلولی کمک کننده T» کمک می کند. همین موضوع عاملی است که در تسکین اگزما و درمان حساسیت های پوستی موثر است.

علاوه بر این، تقویت پوست در برابر فعالیت های باکتریایی با مصرف زهر زنبور عسل با روش های تجویز شده توسط متخصص، موضوعی است که در بسیاری از مطالعات بالینی به اثبات رسیده. زهر می تواند کمک کند تا جلوی بسیاری از عفونت های ویروسی پوستی گرفته شود. همچنین نگهداری از رطوبت پوست از جمله خواص زهر زنبور است که به همین علت در برخی کرم های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

سخن آخر !
زهر زنبور عسل اثرات خیره کننده ای برای پوست دارد. هرچند هنوز ابعاد گسترده ای از خواص زهر زنبور برای درمان مشکلات پوستی یا پیشگیری از این مشکلات در اختیار ما نیست؛ اما تحقیقات همه جانبه محققان و دانشمندان نشان می دهد که اخبار خوبی از کاربرد زهر در زیبایی انسان در راه است. به ویژه اگر مصرف زهر زنبور عسل در کنار برخی مواد دیگر تولید شده توسط زنبور باشد، احتمال اثرگذاری برای زیبای افزایش می یابد. امیدواریم که به زودی نتایج این تحقیقات در اختیار عموم افراد قرار گیرد.

نکته بسیار مهم و حیاتی این است که مصرف زهر زنبور عسل باید زیر نظر  متخصص انجام شود. مصرف خودسرانه زهر برای هر نوع مصرفی ممکن است خطرآفرین باشد. پس لطفا بدون مشورت پزشک یا متخصص طب سنتی که در این زمینه اطلاعات کافی دارد، به هیچ وجه از زهر زنبور استفاده نکنید. حتی روش های سوزن درمانی با نیش زنبورعسل نیز حتما باید زیر نظر افراد کاربلد انجام شود.